I dag straffes uagtsomt manddrab i forbindelse med vanvidskørsel kun med fængsel i mellem 16 og 18 måneder i ”normaltilfælde”, og det er altså ikke godt nok, når en femårig pige køres ihjel af en vanvidsbilist på Peter Bangsvej, som vi så det i oktober måned dette år. Den lille pige var med sin mor på vej hjem fra børnehave, da en ung mand på grusom vis kørte direkte ind i hende. Pigen mistede livet på stedet, og vanvidsbilisten flygtede kujonagtigt fra gerningsstedet. Der er ingen undskyldninger for sådan en adfærd, og jeg føler stærkt med familien, hvis liv blev revet itu.

Halime Oguz

Vi er nødt til at handle politisk og sætte ind over for vanvidskørsel, så vi trygt kan færdes i f.eks. de københavnske gader. Derfor mener vi i SF, at regeringen har taget den helt rigtige beslutning, når de ønsker at øge straffen for uagtsomt manddrab ved vanvidsbilisme. Det nuværende strafniveau matcher efter min mening ikke karakteren af en forbrydelse som ovennævnte.

 

Og det omtalte tilfælde er langtfra enestående. For ikke så lang tid siden kørte en 24-årig mand hele 156 kilometer i timen over Langebro i København. Det kunne have gået grueligt galt – midt inde i byen. Dommen lød på 30 dages betinget fængsel, og det var allerførste gang, at en hastighedsovertrædelse overhovedet havde givet en fængselsdom.

 

Med andre ord giver hovedparten af forseelser som disse ikke fængselsdom. Det synes jeg ikke afspejler risikoen ved at gøre vanvidskørsel gennem København. Derfor vil vi i SF arbejde for, at forseelser af denne art straffes hårdere, og så vil vi samtidig give politiet bedre mulighed for at tage bilerne fra dem, der kører råddent.

 

Vi kan ikke passivt se til, mens vanvidsbilismen gør sin fremmarch. Ligeledes kan vi heller ikke være bekendte, at vi først reagerer, når ulykken er sket og tragedien uoprettelig. Det er på tide, at vi går præventivt til værks. Hammeren skal altså falde, uanset om der sker en ulykke eller ej.