Overskuddet fra loppeting gav pote
Ægteparret Lisbeth og Jens Steensgaard fra Holstebro har fra en stand i loppe-supermarkedet Kirppu solgt nogle af de ting i hjemmet, som de ikke brugte mere. For overskuddet har de købt en hund, der giver liv i hjemmet og hjælper til at stresse af
Der er mange måder at få lidt ekstra plads i økonomien. En bæredygtig måde at gøre det på er ved at sælge ud de ting, som man ikke anvender længere og som andre i stedet kan få glæde af. Danskerne har taget genbrugskulturen til sig. Og det er ikke alene til gavn for den enkelte danskers økonomi, men også for klimaet, der er belastet af årtiers køb-og-smid-væk-kultur i samfundet.
Lisbeth og Jens Steensgaard fra Holstebro er nogle af dem, der sparer op ved at sælge ud af de ting, som de ikke selv bruger mere. For to år siden bookede de en stand i loppesupermarkedet Kirppu på Lundholmvej i Holstebro, hvorfra de kunne sælge deres ting. Og overskuddet herfra skulle gå til opsparingen til en hund.
Når det hele betaler sig
Det var ikke tilfældigt, at målet var at kunne købe den helt rigtige hund. Parret ønskede at få en hund, der kunne skabe mere liv og glæde i hverdagen. En glæde, som materielle ting ikke kunne give Lisbeth, der lider af PTSD – posttraumatisk stress.
- At have Rosa ved min side betyder, at jeg møder nye mennesker, og det er rigtig dejligt. Vi taler med dem, vi møder, men kun i det omfang som min tilstand tillader det. Rosa er en helt fantastisk hund. Hun er som en social magnet, der giver mig dét, jeg har brug for og kan klare, siger Lisbeth Steensgaard.
Standen hos Kirppu var effektiv. Allerede efter seks måneder kunne de købe Rosa, der hurtigt blev en stor støtte for Lisbeth i hverdagen.
Klar, parat – sælg
Både Lisbeth og Jens finder stor glæde ved deres stand i Kirppu i Holstebro, der er ét af de 14 loppesupermarkeder, som Kirppu-kæden driver i Danmark. I butikken står personale klar til at sælge de effekter, som folk sætter til salg på de omkring 300 stande, der bugner med gode loppefund.
Varerne på parrets stand stammer fra deres eget hjem, men også fra ting, de har fundet på loppemarkeder. Efterhånden er der gået sport i, hvem der sælger flest ting på Kirppu-standen. Når Lisbeth og Jens Steensgaard sætter nye varer til salg, vædder de om, hvem af dem, der får solgt flest ting først. Den, der sælger mindst, får en helt særlig tjans i hjemmet.
- Det er super sjovt med lidt konkurrence. Taberen af væddemålet skal stå for aftensmaden. Desværre lykkes det oftest for min mand at få solgt alle hans ting først, og så er det jo mig, der må i gang med aftensmaden, smiler Lisbeth Steensgaard.
Bæredygtig tankegang
Lisbeth Steensgaard har købt ting på loppemarkeder og har været stor fan af genbrugstanken, siden hun var lille. Hun nyder stadig at gå på loppejagt for at finde nye ting med sjæl og historie.
- Det betyder rigtig meget, at vi har kunne spare op til Rosa på en bæredygtig måde. Jeg har altid selv gået i genbrugsbutikker. Det er helt fantastisk, at man kan gøre sig nogle gode loppefund. På den måde får tingene liv et andet sted i stedet for at blive smidt ud. Det er synd, når folk smider ting ud, der ikke fejler noget, siger Lisbeth Steensgaard.
Kirppu blev etableret i 2014. I dag sælger kædens 14 loppesupermarkeder hvert år loppefund for over 150 millioner kroner, så genbrugstanken og mulighederne for samtidig at skabe lidt ekstra luft i økonomien har for alvor bidt sig fast hos danskerne.
Fakta om Kirppu
- Kirppu betyder loppe på finsk og blev efter inspiration fra Finland etableret i Danmark i 2014, hvor det første ”loppesupermarked” åbnede i Hillerød.
- I dag har kæden også genbrugsbutikker i Frederikssund, Herlev, Herning, Holstebro, Kalundborg, Kolding, Næstved, Ringsted, Slagelse, Roskilde, Dalum ved Odense og Nykøbing Falster.
- Butikkerne er typisk mellem 900-1200 m2, og hver butik, hvor der er personale, som sælger varerne. Det har godt 30.000 kunder benyttet sig af siden åbningen af den første butik.
- Ved hjælp af stregkoder registreres salget, og sælgeren bliver afregnet direkte fra Kirppu. Kunden kan følge sit salg live online på ”Mit Kirppu”
- Kirppu beskæftiger 130 medarbejdere og omsætter over to millioner loppefund til en samlet værdi af over 150 millioner kroner om året alene i Danmark.
Kontakt og yderligere informationer:
- Marketing Manager Mia Birkenfeldt, mia@kirppu.dk, mobil 29 85 13 95
- Direktør Morten Bøjland, morten@kirppu.dk, mobil 28 25 01 80
- Kirppu Holstebro, Lundholmvej 5, 7500 Holstebro, holstebro@kirppu.dk, telefon: 70 25 00 12
Kirppu Danmark ApS, Herredsvejen 2, 3400 Hillerød, telefon 70 25 00 12, www.kirppu.dk