Pressemeddelelse fra Holstebro Pressen

Hvert år rejser tusindvis af tyskere på ferie ved Vestkysten. Men en række indehavere og ansatte i de vestjyske forretninger kan føle sig usikre på at tale tysk. Det skal et nyt projekt i Holstebro nu råde bod på.

Tre klasser med i alt 75 elever på handelsgymnasiet i Holstebro er i gang med at producere en masse ganske korte videoer. De skal på hver et halvt minut fortælle om en del af dansk kultur og om mulighederne i byen: Hvor ligger de offentlige toiletter, hvad er guf på en isvaffel, hvordan stiller man parkeringsskiven, hvad er ”én med det hele” i pølsevognen, hvor ligger der en restaurant osv.

På den måde lærer eleverne tysk uden for klassen, og butikkerne ser frem til gladere udenlandske kunder – og måske øget salg.

Rundt i byen opsættes der små klistermærker med QR-koder. Når de tyske turister scanner dem med deres mobiltelefon, så starter der en kort video. Den kan også fortælle om seværdigheder uden for Holstebro.

Eleverne filmer med deres mobiltelefoner og redigerer med programmer på deres computere. De benytter professionelle mikrofoner til at sikre en lækker lyd på deres indtaling. Dermed lærer de ikke kun tysk, men også om formidling, afsætning og andre af de fag, som findes på handelsgymnasiet.

Eleverne samarbejder med Holstebro Handelsstandsforening om projektet. Dermed netværker de, og de skaber måske også kontakter til en fremtidig arbejdsplads.

– “Mange virksomheder efterspørger medarbejdere, som er gode til tysk. Vi har på handelsgymnasiet haft besøg af blandt andre emballagefabrikken Faerch og beklædningsvirksomheden ID”, fortæller en af eleverne, Calina Jørgensen.

Hun arbejder i fritiden som tjener på restauranten Bones i Holstebro. Her kan hun mærke, at de tyske turister er glade, hvis hun taler tysk med dem. Hun tror, at de så måske får lyst til at købe ekstra.

Underviser Ingrid Christine R. Skjoldborg fortæller, at tyske turister er mere interesserede i at lære dansk kultur at kende end at opleve store seværdigheder. Hun er begejstret for projektet. Også fordi eleverne i forretninger møder indehavere og ansatte. De prøver at netværke.

– “Tit snakkes der om, at uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv skal samarbejde mere. Det er lige, hvad vi gør her – og til gensidig fordel”, siger Ingrid Christine R. Skjoldborg.

Eleverne konkurrerer om at skabe den bedste video, og handelsstandsforeningen sponserer en middag til vinderne. QR-koderne sættes op i Holstebro i foråret, inden der igen kommer mange turister.

Kilde

Foto: ABW