Under overskriften ”We are under the influence of Music” gennemfører Sundhedsstyrelsen igen kampagnen Music Against Drugs/Mere Fest – Mindre Druk sammen med Dansk Live og Roskilde Festival. Formålet er at få unge koncertgængere til at holde igen med alkohol og undgå stoffer.

Livemusik udgør i sig selv en rus, og den opleves bedst i fællesskab med andre. I den sammenhæng er der ikke brug for store mængder alkohol, ligesom stoffer kan ødelægge den gode koncertoplevelse. Det er budskabet i kampagnen Music Against Drugs.

Kampagnens primære målgruppe er det unge publikum, som går til livekoncerter på landets spillesteder, og som kan have lyst til at drikke meget alkohol, eller som kan blive fristet til at tage stoffer. I år er det dog særligt alkohol, der er i fokus.

”Unge drikker ofte for at opnå en rus, og det sker som regel til fest eller i byen. Men det er ikke sundt at drikke for meget på en gang, og det kan også gå ud over koncertoplevelsen og den fællesskabsfølelse, der opstår under koncerter. Kampagnens formål er derfor at påvirke unges holdninger til alkohol og brugen af stoffer i nattelivet”, fortæller specialkonsulent Lene Sønderup Olesen fra Sundhedsstyrelsen, der er projektleder for Music Against Drugs kampagnen.

Ekstra relevant i år

Efter halvandet år, hvor coronaepidemien har betydet begrænsede muligheder for at mødes og lytte til livemusik, er kampagnen kun blevet endnu mere relevant.

”Fællesskabet med andre er vigtigt for at trives. Efter halvandet år med nedlukninger og begrænsninger på vores muligheder for at ses, er det blevet endnu tydeligere, at vi har brug for hinanden og brug for at skabe gode oplevelser sammen. Det er netop det, som livemusikken kan,” siger Lene Sønderup Olesen

Kampagnen består af forskelligt videomateriale, som kommer til at køre på spillestedernes infoskærme og på sociale medier. Der er blandt andet lavet to film, hvor to musikere fortæller om deres bedste koncertoplevelse, og hvilken positiv indflydelse, koncerten havde for dem.

De unge bakker op

Evalueringen af den seneste kampagne viser, at næsten 100 procent af de adspurgte unge bakker op om kampagnen. Derudover gav 30 procent af de unge koncertgæster udtryk for, at kampagnen gør nemmere at holde igen med alkohol.

”Vi ønsker os en festkultur, hvor det er muligt og acceptabelt at sige nej til alkohol. Samtidig vil vi med kampagnen gerne vise, at man kan få samme rus ved at høre livemusik sammen med andre. Vi kan se fra tidligere, at de unge lytter til, hvad musikmiljøerne melder ud, og derfor giver det rigtig god mening at gentage kampagnen sammen med dem.”, siger Lene Sønderup Olesen

Kampagnen blev første gang gennemført i 2003 på Roskilde Festival og er siden udvidet til en lang række festivaler og spillesteder over hele landet.

Kilde