Holstebro kommune skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om bridge:

Liv, Vitus og andre børn på 9-10 år lærer at tælle, samarbejde og koordinere, når de hver onsdag eftermiddag tager kortspillene frem på Sønderlandsskolen i Holstebro.

Foto: Bridge er godt for hjernen, hukommelsen og matematik, mener 10-årige Vitus Quistgaard Stephansen.

Foto: Bridge er godt for hjernen, hukommelsen og matematik, mener 10-årige Vitus Quistgaard Stephansen.

9-årige Liv Aggerholm spiller jævnligt Uno og Spyt med sine forældre. Men det dækker ikke hendes lyst til kortspil. Derfor er hun nu begyndt med bridge i skolefritidsordningen på Sønderlandsskolen i Holstebro.

Her samles op mod 15 børn om spilleborde et par timer hver onsdag eftermiddag. De får instruktioner i spillet af 65-årige Sara Stephansen. Derefter øver de.

Det går så godt, at flere af dem nu skal til DM i skolebridge i Kolding i januar næste år. Et par af drengene har også deltaget i træningssamling for U16-landsholdet.

– Jeg kan banke mor og far i Uno og Spyt, og derfor har jeg lyst til at spille mere kort, fortæller Liv Aggerholm.

Brug for at sidde stille

10-årige Vitus Quistgaard Stephansen har spillet bridge i flere år. Han dyrker også fodbold, og somme tider har han brug for at sidde stille. Så er bridge perfekt.

– Det styrker hjernen og hukommelsen. Det gavner også i matematik, mener Vitus Quistgaard Stephansen.

Han har prøvet at lære sine forældre bridge, men det har han nu opgivet. Kammeraterne fra skolen har nemmere ved det.

Usædvanligt i den alder

Bridge-underviser Sara Stephansen har tidligere arbejdet som lærer og selv spillet bridge i mange år. Hun har brugt kortspillet i undervisningen. Men hun hører, at det er usædvanligt at lære børn bridge allerede fra 3.-4.-klasse. Andre steder sker det først i skolens overbygning

– Men børnene fanger det lynhurtigt. Des tidligere, du lærer noget nyt, des bedre går det, mener Sara Stephansen.

I bridge har man makkere. Derfor træner spillet børnene i en lang række færdigheder, opremser Sara Stephansen: Blandt andet tælle, samarbejde og koordinere med makkeren.

Tre børn fra andre skoler med

Også tre børn fra Rolf Krake Skolen i Holstebro deltager i bridgespillet. De bliver hver gang hentet og bragt tilbage. Det klarer en af Sara Stephansens tidligere bridgemakkere eller hendes mand. Parret – Vera Lindholm og Poul Erik Nielsen – bistår så også med undervisningen.

SFO-leder Klaus Hendriksen spiller med hver gang. Han er den pædagog, som er sammen med børnene i de timer. Han kendte på forhånd intet til bridge, men nu lærer han sammen med børnene.

– Det er dejligt at se den glæde, som børnene har ved spillet. Jeg kan også mærke, at Sara Stephansen er tidligere lærer. Hun ved, hvad der motiverer børnene, fortæller Klaus Hendriksen.

Forslag fra underviseren

Det var Sara Stephansen, der tog initiativet til bridge i skolefritidsordningen. Hun spurgte Klaus Hendriksen, om det ikke kunne være en idé.

– Børnene er alligevel i skolefritidsordningen. Så kan de lige så godt bruge tiden på bridge, synes Sara Stephansen.

Direktør Morten Bilde fra Dansk Skolebridge siger, at det er nyt i Danmark med bridge i skolefritidsordninger. Normalt begynder børn først at spille fra 5.-6. klasse og derfra videre til overbygningen.

– Men Sara Stephansen har været utrolig god til at lære de lidt yngre at spille, og de har stor fornøjelse af det, siger Morten Bilde.

Læs mere om brigde på www.skolebridge.dk